Klachten tussen de schouderbladen

Veel mensen hebben onverklaarbare pijn tussen de schouders of schouderbladen. Vaak gaat het om een zeurende, stijve, krampachtige pijn, maar soms ook om steken, pijnscheuten of een typische beklemmende pijn. Sommigen hebben alleen onder bepaalde omstandigheden pijn tussen de schouders. Anderen slechts eenmalig, chronisch (continu) of maanden achtereen wel en dan weer weken lang niet. Pijn tussen de schouderbladen dient niet te worden genegeerd. De pijn gaat meestal niet vanzelf over en als de pijn überhaupt over gaat, is de kans groot dat deze uiteindelijk weer terugkeert.

Er zijn veel verschillende oorzaken voor pijn tussen de schouderbladen. Hieronder benoemen we er enkele die de chiropractor goed kan behandelen.

Pijn tussen schouderbladen door verkeerde houding

In de meeste gevallen wordt pijn tussen de schouderbladen veroorzaakt door een stelselmatige verkeerde houding. Spierpijn die zich uit als pijn tussen de schouders ontstaat meestal door overbelasting vanwege een slechte (zit)houding, herhaalde bewegingen of een gebrek aan kracht, maar ook door blessures en ongelukken. Zo kan overbelasting van de schouders ontstaan door:

• Langdurig in dezelfde houding zitten/werken
  • Kromme werkhouding (kapster, tandartsassistente)
  • Continu autorijden
  • Werkzaamheden ‘boven je macht’
  • Verkeerde houdingen

Irritatie van de spieren in de schouders, nek en bovenrug en niet goed functioneerende ruggewervels kunnen hevige, krampachtige pijn tussen de schouderbladen veroorzaken. In dat geval is er meestal sprake van uitstraling naar nek en armen.

Een chiropractische behandeling is uitermate effectief in dit geval.

Pijn tussen de schouders door directe zenuwpijn

In principe zijn zenuwen altijd medeverantwoordelijk voor pijn. Toch is er bepaalde pijn die direct gerelateerd is aan je zenuwen. Zo kunnen bepaalde aandoeningen aan uw organen ontstekingsreacties in je zenuwen veroorzaken (zenuwpijn). Maar uw zenuwen kunnen ook verdrukt raken door overmatige stress en spierspanning.

Verder zijn er nog tal van andere mogelijke oorzaken waardoor er pijn en ongemak tussen de schouderbladen is. Bijvoorbeeld; hartfalen en aandoeningen aan uw longen.

Uw chiropractor is opgeleid om meer serieuze aandoeningen uit te sluiten en u door te verwijzen indien nodig.