RSI / CANS-klachten

RSI is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders, en/of nek. Het is de afkorting van ‘Repetitive Strain Injury’. Dat betekent een blessure door een herhaalde belasting. Doordat u dezelfde beweging steeds herhaalt ontstaat er een continue spierspanning. Hierdoor krijgt u spier- en gewrichtsklachten. Omdat RSI een verzamelnaam is voor veel aandoeningen, benoemen artsen liever specifiek de aandoening zoals tenniselleboog, muisarm of carpaaltunnelsyndroom. Hierdoor weet u waar de aandoening zich bevindt.

Er wordt nu geen voorkeur meer gegeven aan de term RSI, maar aan de term a-specifieke CANS. CANS staat voor ‘Complaints of Arm, Neck and/or Shoulder’ (arm-, nek- en/of schouderklachten). In deze tekst gebruiken we nog de meer algemeen bekende term RSI.

Oorzaak van RSI

RSI bestaat al eeuwen en is vooral bekend als beroepsziekte. Als je langere tijd achter elkaar dezelfde handelingen moet uitvoeren, levert dat klachten op. Musici, slagers en postbodes behoren tot de risicogroep, net als kassapersoneel en lopende-bandwerkers.

Tegenwoordig is beeldschermwerk de grootste oorzaak van RSI. Als u veel achter de computer werkt belast u vingers, polsen, armen en je schouder- en nekregio. Deze spieren gaan pijn doen en u doorbloeding wordt slechter. Vooral in uw handen en vingers is een goede doorbloeding belangrijk en deze worden zwaar belast door het typen en gebruik van de muis.

Symptomen van RSI

RSI-klachten ontstaan geleidelijk en kunnen zich voordoen in je handen, armen, schouders, nek en bovenrug. De klachten beginnen meestal als tintelingen, een koud of dood gevoel of lichte pijn. Deze klachten kunnen verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Als u last hebt van nekpijn kan dit ook hoofdpijn veroorzaken. Uw klachten kunnen ook van het ene naar het andere lichaamsdeel verhuizen.

Preventie van RSI

Naast het typen en muizen, spelen de werkdruk en de arbeidsomstandigheden (ergonomie van de werkplek) ook een rol. RSI blijkt vooral veroorzaakt te worden door een kortdurende hoge werkbelasting, en niet zozeer na een langdurige lage werkbelasting.

Enkele belangrijke aandachtspunten waar u op moet letten:

• Zorg dat uw stoel op de goede hoogte staat
  • Ga recht voor de computer zitten
  • Zorg voor voldoende afwisseling. Sta na ongeveer 20-30 minuten even op om u uit te strekken
  • Neem voldoende pauze/rust