Hernia

Een hernia is een ander woord voor uitstulping. Een uitstulping van de tussenwervelschijf wordt ook wel een Hernia Nuclei Pulposi (HNP) genoemd. Deze uitstulping kan op een zenuw drukken, waardoor er pijnklachten in een arm of een been kunnen ontstaan.

In onze westerse maatschappij komt de rughernia het meeste voor. Een exacte verklaring hiervoor is niet bekend, maar zeer waarschijnlijk spelen houding (veel zitten) en gebrek aan gezonde lichaamsbeweging een rol. Verder lijkt ook een erfelijke factor een rol te spelen. Als een hernia (of rugklachten in het algemeen) vaak in je familie voorkomt, dan heeft u een grotere kans op het ontwikkelen van een rugprobleem.

Een hernia gaat gepaard met verschillende symptomen en klachten. Naast pijn in uw rug, is het meest kenmerkende verschijnsel een scherpe pijn in je been die doortrekt in uw onderbeen, soms tot in uw voet. De pijn in het been is scherp. Sommige bewegingen of houdingen kunnen de pijn verergeren. Verder kan hoesten, niezen of persen de uitstralende pijn versterken. Soms resulteert een hernia ook in verlammingsverschijnselen. U kunt uw been dan niet meer goed bewegen. Als de hernia zich hoog in de rug bevindt, kan men ook nog buikpijn krijgen.

De ernst van de pijnklachten hangt samen met de hoeveelheid druk die de uitstulping uitoefent op de zenuw. Vaak is alleen de tussenwervelschijf zelf beschadigd. Hierdoor zijn sommige mensen met een hernia vrijwel klachtenvrij, terwijl anderen ernstige lokale en uitstralende pijn ervaren. Geschat wordt dat circa de helft van alle mensen met een hernia hier geen noemenswaardige hinder van ondervindt.

Chiropractie is uitermate geschikt gebleken bij de behandeling van een lage rughernia. De behandeling verloopt in verschillende fases en bestaat uit een speciaal protocol om druk van de aangedane zenuw af te nemen. Daarnaast wordt er advies gegeven over houding en zal er functionele oefentherapie worden gestart.

Belangrijk om te beseffen is dat hernia klachten tot wel 12 maanden kunnen aanhouden. Het goede nieuws is dat vrijwel alle klachten zullen verdwijnen na verloop van tijd.